27 Ocak 2019 Pazar

ARAŞTIRMA DESENİ : NİTEL ARAŞTIRMA

Kitaplar :
 1) ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ (John W. Creswell) Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları
4.baskıdan çeviri
Çeviri Editörü: Selçuk Beşir Demir
Eğiten Kitap Yayınevi,2016

2) NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ (John W. Creswell) Beş yaklaşıma göre nitel araştıma ve araştırma deseni
3. Baskıdan Çeviri
Çeviri Editöleri Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir
Siyasal Kitabevi, 2013

3) SOSYAL BİLİMLERDE NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ali Yıldırım & Hasan Şimşek
Genişletilmiş 10. Baskı
Seçkin Yayıncılık, 2013

Makaleler:

 Başkale, H. (2016) Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. DEUHFED 9(1),23-28.

Arastaman G., Fidan, İ. Ö., Fidan, T., (2018) Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: kuramsal bir inceleme. YYU, 15(1): 37-75. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2018.61




Bugün size bilimsel araştırmalardan, araştırma deseninden ve nitel araştırmanın doğasından  kısaca bahsetmek ve kitap önerisinde bulunmak istiyorum. Tüm yazdıklarım benim bakış açımdan, kendimce aklımda kalanların özetidir. Amatörce yani :D Lütfen önerdiğim kitapları yazdığım makaleleri okuyun ve kendiniz öğrenin ;) Bir de  şu linki bırakıyorum size NİTEL VE NİCEL ARAŞTIRMA

Kitapları ve makaleleri okuma sıranıza göre yazdım. Kitapların üçü de birbirinden güzel. Creswell'in anlatımını sevdim. Bunlar Kitapları okumadan makaleleri okumayın ;)

Hala devam eden yüksek lisans sürecimde beni en çok zorlayan şey araştırma yöntemleri özellikle nitel araştırma oldu. Ben de oturdum ve son 1 ayda şu 3 kitabı bitirdim.

Sürekli nitel araştırma bana gazeticilik gibi geliyordu.(!).  Kendim fen bilimlerinden gelen bir insanım ve biz araştırmanın felsefesine niteline niceline girmeyiz uzun uzun. Zaten çalışmalar belli standartlar dahilinde yürütülür ve uygulamalı eğitim alırız. Misal ben önceki kendi branşımdaki yüksek lisansımda napıyorum diye sorgulamıyodum. Çünkü yapacaklarım hakkında fikrim vardı bazı şeyleri de biliyordum. Hocalara göre de değişmiyodu uygulamalar..

Sosyal bilimler araştırmacıların bakış açısından fazlasıyla etkilenen bir bilimdalı.

Öncelikle bilimsel araştırma ile ilgili bilmeniz gereken kavramlar var : araştırma problemi(sorun), araştırma deseni, paradigma , araştırma yöntemleri.

Araştırma problemi, araştırmaya konu olan problem durumudur. Merak edilen, bilimsel niteliği olan bir problem - sorundur.

Araştıma deseni(Research design) araştırma tasarımıdır. Temelde 2 ana araştırma deseni vardır. Nicel araştırma ve nitel araştırma yaklaşımları. Bunlara ek bir de karma yöntem mevcuttur.

Yaklaşım, yöntem bunlar içiçe geçmiş kavramlar. Ancak araştırma deseni, belli yöntemleri kendi çatısında toplar. Araştırma probleminiz araştırma desen ve yönteminizi belirlemenizi sağlar. Çünkü probleme yönelik yöntem seçersiniz.

Paradigma ise yaygın, belli bilim otoritelerince kabul edilmiş/çerçevesi belirli bakış açısı olarak yorumlayabiliriz. Paradigmalar, felsefeden, bilim yapıldığı yüzyıldaki gelişmelerden toplumun insanların olaylara bakışından etkilenirler. Postpozitivizm-pozitivizm ve yorumlayıcı paradigma günümüzde bilim dünyasında kullanılan ve araştırma yöntemlerini etkileyen iki ana paradigmadır.

Nicel araştırmalar sayısal ifadelere dayanan, probleme verilen geçici çözümlerin hipotezlerin test edildiği deneysel araştırmalardır. Neden-sonuç ilişkisi üzerine kuruludur. Postpozitivist paradigmaya dayanılar. Bilgi tahminidir. Genelleme yapılabilir. Nesneldir. Fen bilimlerinde kullanılan yöntemlerin bir çoğu hatta neredeyse tamamı nicel araştırma kapsamındadır. Sosyal bilimlerde ve eğitim bilimlerinde ölçeklerle yapılan çalışmalar, istatistik programları (SPSS, AMOS, LİSREL) ile yapılan istatistiksel analizler nicel araştırmalardır. Geçerlik, güvenilirlik, evren, örneklem gibi kavramlar da nicel araştırmalarda kullanılan kavramlardır.

Karma araştırmalar ise nicel ve nitel araştırmaların birlikte kullanıldığı araştırmalardır.

Nitel araştırmalar genelleme kaygısı duymayan, olguları -süreçleri olduğu gibi ortaya koyan, araştırmacının öznel bakış açısından etkilenen çalışmalardır. Geçerlik güvenilirlik kavramları yerine inandırıcılık(trustworthiness) kavramı kullanılır. Hipotezlerin test edilmesi yoktur. Evren-örneklem yerine çalışma grubu kavramı kullanılır. Farklı paradigmalar (yapılandırmacı, dönüştürücü vb) ve sosyal teoriler(feminist teoriler, eleştirel teori ve eleştirel ırk teorisi, engellilik teorileri) nitel araştırmanın doğasında yer alır. Anlatı, Kuram oluşturma, Fenemoloji, Etnografi, Durum Çalışması temel nitel araştırma yaklaşımlarıdır.

Özetle böyle.

Mermaid











Hiç yorum yok:

Yorum Gönder